charmsara

charmsara

charmsara

charmsara

لش زدایی از چرم

کیف چرم

معمولا پروتئین‌های غیر الیافی را از تراز پوست باید زدود . برای این مراد پوست را در محلول آب آهک قرار می‌دهند و به آن سولفید سدیم می‌افزایند . هر مولکول سولفید سدیم بوسیله یک مولکول آب مقداری چربی و گوشتهای اضافی همراه‌اند که باید حذف شوند . بوسیله ماشین لش زدایی که از دو غلتک , یکی فلزی و شیاردار و دیگری لاستیکی تشکیل شده انجام می‌پذیرد . 


گیسو زدایی و آهک‌ زنی چرم 

بعداز لش زدایی باید پشم و یا موی هیدرولیز شده یک مولکول سولفید هیدروژن سدیم ایجاد می‌کند که کندن پشم و موی را تسریع می‌کند . 


حذف سایر زواید چرم 

در این سطح , غده‌های پوستی بافتهای رنگی موی و مواد آهکی باقی باقیمانده بوسیله ماشینهای ویژه از بین می‌رود . 


حذف آهک از چرم 

آهک باقیمانده بعد از تراز گذشته , باید کاملا گرفته شود و گرنه چرم حاصل شکننده شده در مرحله آن ترکهایی ایجاد می‌شود که از رنگ آمیزی صحیح و دقیق آن جلوگیری می‌شود . این فعالیت بوسیله مواد شیمیایی مثل نمکهای آمونیم , بی‌سولفیت سدیم , اسید سولفوریک و . . . انجام می‌گیرد . 


قلیایی کردن چرم به وسیله خیساندن در مواد شیمیایی 

بعد از عمیلیات آهک گیری , پوست را در یک خزینه قلیایی که حاوی نمکهای آمونیوم است قرار می‌دهند که علاوه بر فعالیت آهک گیری , اثر آنزیمها را افزایش داده و خاصیت مطلوبی اعم از لطافت , قابلیت انعطاف‌پذیر و صاف شدن چرم به وجود می‌آورد . در این سطح الیاف و بافتهای پوست منبسط شده تراز رویی پوست تمیز و باقی باقی مانده پروتئین‌ها یخ زده و از روی پوست پاک می‌شود . 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.