charmsara

charmsara

charmsara

charmsara

از سکون اقتصادی تا فروش چرم نیمِ ساخت با کمترین ارزش به رقبای فرنگی

صادق رضایی وفا , یکی‌از فعالان چرم سازی در رای زنی با خبر نگار صنعت , تجارت و کشاورزی , با اشاره به لزوم حمایت دوچندان از صنعت چرم سازی سرزمین خاطرنشان کرد : ساکن شدن اقتصادی و کاهش اقتدار خرید مردمان نظام عرضه و تقاضا را با اختلالاتی همراه ساخته و در صورتی تقاضا کنندگان توان پرداخت هزینه کیف , کفش و محصول ها ایجاد شده از چرم ارگانیک را ندارند , واردات چرم تصنعی و مصنوعی با چنان حجمی همراه شده که عملا شانس به‌این تولیدها از جمله دستی , سنتی و صنعتی با اُفت ملموسی مواجه شده‌است . کیف چرم

او افزود : سود این عارضه , در تعطیلی اکثری از واحدهای آفریننده محصول ها چرمی هویدا می گردد و کم نیستند مراکزی که از چرم دوزی به فوم دوزی و ساخت محصولاتِ مصنوعیِ بی کیفیت مُبَدَل گردیده اند . 


رضایی وفا تیتر کرد : حتی‌در محصول ها وارد شده هم این بحران به چشم میخورد و اکثری از محصول ها از میهن چین به چرم هایی معطوف می گردد که تلفیقی از مواد تصنعی و مصنوعی و ارگانیک به شمار میروند که از نگاه ظواهر , عامه مردم قدرتمند به تشخیص آن نمی باشند . 

این فعال در حوزه ایجاد چرم تیتر کرد : در چنین قوانینی , تعطیلی و کاهش گنجایش ایجاد چرم ارگانیک امری غیر مترقبه نخواهد بود و می بایست با تعریف و پباده سازی تمهیدات اصولی , نسبت به پشتیبانی از تولیدها داخلی و سود گیری حداکثر از گنجایش اشتغالزایی مو جود درین بخش مبادرت شود . 

او افزود : نبود نقدینگی و سود بالای وام ها بانکی , از سایر معضلاتی است که عملا تنفس و بقاء را برای صنعت چرم مملکت و واحدهای تولیدی کوچک , میانگین و چه بسا بخش اعظم , مشقت بار و طاقت فرسا ساخته و آرزو آن داریم با ورود دستگاه های ذیربط , تسهیلات و وام ها ما یحتاج , با حق تقدم گذاری هوشمندانه به بخش هایی سوق داده شوند که خروجی و کارکردی مفید و تولید کننده را به همراه داشته باشد , در غیر اینصورت پرداخت وام با سود 25 تا 30 درصدی دردهایِ این صنعت و عمل دیرین که جزئی از مورخ و تمدن این مرز بوم به شمار می‌روند را , معالجه نخواهد کرد . 

حمید مروت , یکی دیگر از فعالان میدان چرم سازی که به دلیل بیحرکتی و مشکلات مالی مجبور به تعطیلی واحد تولیدی خویش شده , در رای زنی با خبر نگار صنعت , تجارت و کشاورزی , اظهار کرد : متاسفانه اختراع و خلاقیت چندانی درین حِرفِه چشم نمیشود , چون هدف اکثری از فعالان این حوزه سلب شده و در حالتی که میل و بخت همگانی درسمت و سوی محصول ها ارزان ارزش گرایش پیدا می نماید , نمی‌توان خلاقیت و ابداع چندانی را از سمت فعالان این بخش , توقع داشت . 

او افزود : دستگاه ها و ادوات تجهیزاتی مربوط به این حوزه فعالیتی هم زیاد سابق می‌باشند و به دلیل سکون و عدم وجود رونق کافی , عملا آپ تو دیت سازی آن مشقت بار و مشقت بار شده و بدون شک گروه این عوامل دربین برهه زمانی و بلند زمان در به گوشه گیری و لبه رانده شدن تولیدکنندگان محصول ها چرم ارگانیک و چه بسا فعالان صنعتی این بخش تاثیر گذار خواهد بود . 

مروت در خاتمه یادآور شد : صنعت چرم سازی و کار های موسوم به صنعت های دستی دارای ارتباط , میدان ای درآمدزا و اشتغالزا محسوب می گردند که سوای شک وتردید با حمایت هر چه بیشتر شاهد نتایج و ثمرات درخشانی در سایه این کار خوا هیم بود . در غیر اینصورت مراحل تنزل , خاموشی و رخوت درین عمل , در آتی هم ادامه می‌یابد و در چنین قوانینی مُتِضَرِرِ کلیدی عارضه مذکور هم مردمان , مرزو بوم و اقتصاد این مرز بوم خواهد بود . 

کمپین تبریزی ها برای فروش کفش ایرانی


به گزارش مجموعه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان , در تبریز فروشگاه‌های زیادی تابلوی کوچکی را درمغازه‌شان آویزان کرده‌اند , که برروی آن درج شده «با افتخار فقط اجناس ایرانی می‌فروشیم . »کیف چرم این جنبش خود جوش که باید خیلی پیشتر آغاز میشد می‌تواند به عنوان یک الگو , حرکتی آغازین برای سایر اتحادیه ها برای فروش کالای ایرانی باشد به این دلیل که تنها راه و روش رویارویی با کالاهای قاچاق و تولیداتی که مشابه آن در میهن ساخت می گردد اقدام خود صنف‌ها است که بجای عرضه کالاهای بی کیفیت چینی اجناس مرغوب و محصول ها داخلی را جایگزین کنند . به گفته آماری که اعلام می گردد ایرانی ها سالانه حدود 150 میلیون جفت کفش استفاده می‌کنند که براساس برآوردها چیزی حدود 30 میلیون جفت کفش از خارج وارد می گردد که به گفته بعضا از فعالان صنعت کفش با محاسبه آمار قاچاق این رقم بیشتراز این است . 

اکنون کمپین بازاریان تبریز درحمایت ازکفش ایرانی حرکتی گران بها به شمار میرود که می تواند برای سایر بازاریان در دیگر شهرهای مملکت برای فروش کالای ایرانی الگو باشد . 

علی رضا جباریان فام رییس اتحادیه صنف کفاشان تبریز در اظهار‌کرد و گو با جام جم آنلاین در پاسخ به این پرسش که استقبال مردم از کمپینی که برای فروش کفش ایرانی آغاز شده است دراین دوران چه‌طور بود اظهار داشت : در این بازه زمانی مردم برخورد خیر با طرح داشتند و استقبال زیادی شده و حتی از استانهای دیگر هم تماسهایی برای استمرار این تکان صورت گرفته است . خوشبختانه تعداد واحدهایی که به‌این کمپین پیوستند هم رو به ارتقا است و تا کنون 560 واحد فقط در شهر تبریز به این کمپین پیوستن و واحدهایی که قبلا کفش خارجی هم می فروختند اعلام کردند که فقط کفش ایرانی می‌فروشند و کفش های خارجی را از ویترینها عده کردند . 

وی در باره گسترش این حرکت در سایر استانها اظهار‌کرد : کمپین بازار یان تبریز روی استانهای دیگر هم تاثیر نهاده است و جلساتی که با اتحادیه های استان های شرقی و غربی اذربایجان و اردبیل داشته ایم قرار شد طرحهایی را برای اجرا در فروشگاهها ارائه دهیم همچنین در برخی از استانهای دیگر نیز این تکان آغاز شده است اما در خود استان تهران فعلا آنطور که بایستی این نهضت آغاز نشده است . البته خود تهران حدود 35 درصد ساخت کفش میهن را در اختیار داراست و اتحادیه تهران نیز میتواند اعضاء خود را تشویق کند تا فقط کالای ایرانی بفروشند . 

60 درصد تولید کفش در تبریز 

وی در پاسخ به این پرسش که صنعت کفش تبریز یک سری درصد کفش مایحتاج مرزو بوم را تامین میکند بیان کرد : تبریز 60 درصد ساخت کفش ایران را برعهده دارااست ولی باید اظهار کرد 90 درصد محصولات کفش تمام چرم دست دوز با زیر چرم نیز به وسیله ساخت کنندگان تبریز تولید می گردد . 

جباریان در مورد وضعیت قاچاق کفش نیز خاطرنشان کرد : تبریز به جهت نزدیکی به مرزها ترکیه و عراق همواره شاهد ورود کفش های قاچاق از طریق دو شهرک ویژه اقتصادی جلفا و ماکو بوده که خوشبختنانه ورود آن از مرز جلفا به دلیل کنترلهایی که صورت میگیرد کم شده اما همچنان از مرز ماکو وارد میگردد . 

رییس اتحادیه صنف کفاشان تبریز در پاسخ بدین پرسش که برای تنوع در مدلها با اعتنا به سلایق مردم وراحتی قالب کفشها چه اقداماتی شده است اذعان کرد : ما ابتدا پیش از آنکه این کمپین را را ه اندازی کنیم به فکر اصلاح زیرساخت ها بودیم برای همین استادانی را از کشورهای ایتالیا به تبریز آوردیم تا به ساخت کنندگان آموزشهای لازم را بدهند تا بتوانیم تولیدها به روز و متناسب با ذوق وسلیقه خریداران ساخت کنیم که این تغییرات در ویترین دکان ها نمود پیدا کرده است . همچنین با انجمن ماشین سازان ساخت کفش ایتالیا نیز از 1 سال پیش مذاکرات دارای اهمیت داشتیم تا بتوانیم تکنولوژی های روز عالم را به صنعت کفش ایران وارد کنیم که درصورت موافقت تفاهمنامه ای با این مرزوبوم امضا ء میگردد . 

تعریف چرم‌سازی

تعریف چرم‌سازی 

چرم‌سازی عبارتست از تنظیم چرم از پوست حیوان ها و جانوران بوسیلهٔ پاره‌ای مواد شیمیایی و اعمال فیزیکی و شیمیایی , که پوست از شرایط ابتدایی بیرون شده و به طور اثبات و فاسد‌نشدنی در بیاید . به عبارت دیگر چرم‌سازی تغییر و تحول صورت دادن به پوست به یاری مواد دباغی و عملیات فیزیکی و شیمیایی و تهیهٔ چرم است . 

کیف چرم

پوست[ویرایش] 

از آن‌جا که تعداد دام‌ها در مرحله استان همدان به حدی نیست که در تمام ارتفاع سال نیاز کارخانه‌ها و کارگاه‌ها را تأمین نماید , پوست نپخته از دیگر استان‌های میهن بدین استان وارد می گردد . 


روش سنتی ایجاد چرم[ویرایش] 

نوشتار حساس : چرم‌سازی سنتی 

در قبلی زنان , مردان و خردسال ها بخش اعظمی در همدان بدین عمل اشتغال داشتند , و از آنجائیکه کاری سنگین وزن بود , مردان تمام روند ساخت چرم را انجام می‌دادند و زنان به جدا کردن پشم از پوست ها , شستن پشم‌ها و ریسندگی پشم‌ها برای تبدیل نخ و غیره اشتغال داشتند , با تداول روش ماشینی , ساخت چرم به شیوهٔ سنتی کنار گذارده شد اما بطورکلی از بین نرفت و عده‌ای از علاقه‌مندان ساخت چرم سنتی در کنار شغلی دیگر به عمل خویش ادامه دادند . در یکسری سال اخیر به دلیل توسعه بازار فروش چرم سنتی این شیوهٔ ایجاد رونق بیشتر یافته و به دلیل نداشتن ضایعات و پس آب های سمی مورد دقت قرار گرفته‌است . [۳] 


گونه های چرم سنتی[ویرایش] 

از اشکال چرم های سنتی که در قبل در شهر همدان تهیه و تنظیم می شد , می‌توان از مورد ها زیر اسم پیروزی : 


چرم همدان : این گونه چرم از پوست گاو تنظیم می شده‌است و برای رنگ آن از گِل وَرز که رنگ نارجی به دست می داده , استفاده می‌کردند . این چرم چنان که از اسم آن پیداست اختصاصی شهر همدان بوده و در هیچ جای کشور‌ایران به نیکی همدان ساخته نمی‌شده‌است . 

چرم ساغری : از پوست اسب و خر ساخته می‌شده‌است . 

تیماج : چرم تهیه و تنظیم شده از پوست بز بوده‌است . 

می‌شن : از پوست گوسفند تنظیم می‌شده و از آن برای آستر کفش , همیان ( کمربندی که در آن پول می‌گذاشتند و بیشتر در مسافرت به کمر می‌بستند ) , جلد کتاب , پوستین و غیره استفاده می شده است . 

پادوش : از پوست گاو تهیه و تنظیم می‌شده و از‌آن‌جا‌که چرم ضخیمی بوده از آن تحت عنوان زیرهٔ کفش استفاده می‌شده‌است . 

چرم گاومیش : از پوست گاومیش تنظیم می‌شده و به دلیل ضخامت از آن تحت عنوان زیرهٔ کفش استفاده می‌شده‌است . 

چرم دوبور : از پوست بز نر ۲ ساله تهیه و تنظیم می شود . 

تودلی , زیرشکمی , کله پوست , گردن : از آن‌ها برای لبریز کردن باطن کفش , کفهٔ کفش و غیره استفاده می شد . [۴]

گونه های چرم :




چرم فول گرین : چرمی که لایه لایه نشده و یا این که رویکرد ( مراد از راه یا این که فیس چرم منتخب است که محل پرورش پشم یا این که گیسو حیوان می‌باشد ) آن ساییده نشده باشد که عموما از گونه های پوستهای گاوی , گوسفندی , بره ای و بزی ایجاد میگردد . 

کیف چرم

جیر : نوعی چرم با مرحله صاف و مخمل نظیر است که در تهیه و تنظیم چکمه , دستکش , کیف و دیگر محصول ها می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد . عموما از پوستهای بزی و گوسفندی تولید میشود برای ساخت جیر , تراز گوشتی پوست را پرداخت می‌نمایند تا به طور مخملی دربیاید . 


اشبالت ( لایه لایه کردن ) : لایه زیرین پوست گاو است که تحت عنوان جیر گاوی عرضه می‌شود برای به چنگ آوردن این چرم مشابه جیر , چرم‌های قطور گاوی را صفحه ‌ورقه می نمایند و آنگاه جیرسازی را انجام می دهند . 


نبوک : درصورتی که در تنظیم چرم از چرم فول گرین استفاده گردد ولی فیس چرم ساییده شود چرم نبوک بدست میاید که نسبت به جیر و اشبالت دارنده تراکم الیاف بیشتری بوده و ظواهر یکنواخت خیس و زیردست قابل انعطاف تری هم دارااست .