charmsara

charmsara

charmsara

charmsara

چرم سبک

چرم 
سبک چه ویژگی‌هایی دارااست و چطور باید از آن حفظ کنیم؟ چرم‌ها انواع متفاوت دارا هستند که هر کدام از پوست حیوان‌ها خاصی تهیه و تنظیم میشوند و روند ایجاد متفاوتی دارند . چرم سبک یک عدد از انواع چرم‌های طبیعی است که در تولید کیف و کفش و البسه چرم موضوع استعمال قرار می گیرد . این چرم نرمی خاصی دارد و نازکی و سبکی آن باعث شده کاربرد متعددی در ساخت پوشاک چرمی داشته باشد . اما این مدل چرم آسیب پذیری بیشتری نسبت به انواع دیگر چرم دارد و باید حفظ از چرم سبک نیاز به رعایت نکات خاصی دارد که در این مطلب خواهید خواند . 
چرم 
سبک چیست؟ در یک دسته بندی چرم‌ها را بر اساس پوست حیوانی که از آن به دست آمده می‌باشد به اشکال مختلفی تقسیم می‌نمایند مثل چرم بز، چرم گاو، چرم کروکودیل، چرم گوساله، چرم گوسفند، چرم شترمرغ و … . در مدل بندی کلی‌تری چرم‌ها بر مبنا ضخامت و اندازه استحکام و نرمی آن به سه مدل کلی تقسیم می‌شوند، چرم سبک، چرم نیمه‌سنگین و چرم سنگین . چرم سبک از پوست حیواناتی مانند گوسفند، بره و بز به دست می‌آید و نسبت به اشکال دیگر چرم نرم‌تر و سبک‌تر میباشد و به همین ادله در ساخت پالتو و کاپشن چرم که راحتی در آن اهمیت داراست و انواعی از کیف و کفش مورد به کار گیری قرار می گیرد . این نوع چرم زیرا نرم‌تر میباشد راحت‌تر چروک میشود و احتمال زخم و ساییدگی در آن بیشتر می باشد به همین عامل نگهداری از آن اهمیت بیشتری داراست . 

چرم 
گوسفندی از اشکال چرم سبک هست 
منزه 
کردن و ضدآب کردن چرم سبک مراقبت و محافظت از چرم سبک نیاز به انجام کارهایی دارد که این امور در یکسری مرحل رخ می گیرد . 
برای حفظ از چرم سبک شما به ابزارهای ذیل نیاز دارید: 
اسپری 
منزه کننده سطح های چرمی پارچه 
سفید تمیز یک 
محل با تهویه مناسب یک 
تراز صاف که آلوده شدن آن مسائل ای نداشته باشد گام اول: برای استارت فعالیت مقدمه ابزارهای مناسب را تنظیم کنید، مطمئن شوید اسپری تمیز کننده سطح های چرمی برای لباس و کیف و کفش چرمی شما مناسب هست و جهت اطمینان آن را روی قسمت کوچکی از خرقه آزمایش نمایید تا از عدم زخم به بافت و رنگ آن مطمئن شوید . 

انواع چرم


چرم 
بزی: گونه های پوست بزتراکم الیاف آن به نسبت چرم گاوی کمتر اما از چرم گوسفندی اکثر می باشد و مقاومت بالایی داراست . محل خروج موی به وضوح بر روی چرم مشاهده می شود و به راحتی از سایر چرم ها قابل تشخیص می‌باشد . با اعتنا به کاربرد آن به دو رخ نرم و کم آب ارائه می شود . موردها مصرف آن در گونه های کیف و کفش زنانه می باشد . چرم بزی در تهیه ی جیر و ساخت کیف های کوچک تر نیز استفاده می شود . چرم بزی دارنده اشکال مختلفی می باشد و در ضخامت های مختلف همپا با درجات کیفی متفاوت عرضه می شود . چرم های مویی، جیر از دیگر اشکال این نوع چرم است که می بضاعت برای ساخت محصولاتی دوچندان خوشگل از آن استفاده کرد . 


چرم 
گاومیش: این چرم بدلیل کلفت بودن در تهیه و تنظیم کمربند کاربرد بیشتری داراست . 


بطور کلی ، بیشتر چرم موضوع نیاز بشر، از پوست حیوانهایی مانند گاو ، گوسفند ، بز و خوک بدست می‌آید . این حیوان‌ها را بیشتر به یاد گوشت آنان پرورش می‌دهند . در واقع پوست آن‌ها ، یک فراورده فرعی به اکانت می‌آید . ولی حیواناتی نیز می‌باشند که صرفا به خاطر استفاده از پوستشان شکار می گردند .
[…] چرم ارگانیک از دباغی پوست ناپخته جانورانی مانند گاو به‌ دست می آید . گونه های چرم ارگانیک با توجه به منشأ آن به نوع های حیوانی، انسانی، گیاهی تقسیم می شود . 


چرم 
طبیعی چرم طبیعی از دباغی پوست ناپخته جانورانی مثل گاو، گوسفند، شترمرغ، کروکودیل، مار و … به‌دست می‌آید . دباغی به فرآیندی اطلاق می شود که طی آن پوست فسادپذیر حیوانات را در مواد شیمیایی و گیاهی متفاوتی می خیسانند تا تداوم بیابد . در فیض پوست به یک مادهٔ طبیعی پایدار، دایمی و انعطاف‌پذیر برای کاربردهای مختلف تبدیل می شود .دباغی 
چرم ارگانیک در مراکش 
انواع 
چرم طبیعی چرم را از دیدگاه کلی به دو جور ی ارگانیک و مصنوعی می بضاعت تقسیم چرم طبیعیکرد . 
انواع چرم طبیعی با توجه به منشأ آن به مدل های پایین تقسیم می شود: 


چرم 
حیوانی:چرم ارگانیک از پوست حیوانات این نوع از چرم طبیعی از پوست حیوانات به دست می آید . این حیوان می‌تواند: گوسفند، گاو، بز، شترمرغ، مار و … باشد . 

چرم 
انسانی: 
این بخش منحصر به فرد اعضای طلایی هست . 








چه‌طور می بضاعت چرم طبیعی را تشخیص داد؟

چه‌طور 
می بضاعت چرم طبیعی را تشخیص داد؟ برای 
تشخیص چرم ارگانیک می‌توان از حواس پنجگانه استعمال کرد: 
حس بینایی: رویت رنگ چرم، خاصیت ظاهری چرم، طبیعت ظاهری چرم (رگه‌ها، جای زخم‌های چرم و غیره) 2 شم بویایی: تشخیص بوی ارگانیک چرم و یا این که بد ساخته شدن چرم که بوی بدی یار دارااست . 
3 احساس شنوایی: شنیدن صدای خشکی، نرمی و زبری چرم‌ها یار با تشخیص بقیه خواص . 
4 احساس لامسه: مهمترین رویکرد تشخیص چرم است، نرمی، لطافت، ذیل دست چرم، فینیشینگ ماهرانه و غیره . 
البته با ترقی صنعت چرم مصنوعی، تشخیص پر سرعت چرم ارگانیک به سادگی امکان پذیر نیست، اما چرم طبیعی را می‌توان با شاخصه‌هایی نظیر بوییدن، توجه به تفاوت سایه و واضح فیس چرم در قسمت‌های مختلف، نازک و کلفت شدن پوست، رویت عواملی ارگانیک مثل محل لک، آبله، جوش ورگ تشخیص اعطا کرد و ولی نرم و نازک بودن چرم عامل مرغوبیت آن نمیباشد . 

با این تمامی خرید از تولیدکننده‌های نام دار و فروشگاه‌های معتبر، بهترین تضمین برای ارگانیک بودن و اصالت چرم می‌باشد . 

نگهداری، 
تمیز کاری و مراقبت(تیمار): برای چرم میتوانید یک محلول پاک کننده خانگی بسازید . 
یک 
پیمانه آب ولرم (حدوداً250 سی سی) یک 
قاشق مربا خوری شامپوبچه 2 
تا 3 قطره سرکه سفید اسفنج نرم را به کف محلول ساخته شده آغشته کنید بعد آن را آبگیری کنید . 
کف جذب گردیده را بر روی لباس فشار دهید و آن‌گاه دستی ملایم بر روی آن بکشید . آن‌گاه با پارچه ای نرم رطوبت تولید شده را جذب کنید و تراز کالا را خشک فرمایید . در آخر، جنس خویش را در مجاورت دمای هوای 25 تا 35 رتبه قرار دهید . 

توجه: پیشین از استفاده از مواد پاک کننده و نگهدارنده چرم در سطح های واضح چرم، می بایست آغاز این مواد در محل هایی از متاع که در معرض رویت کرد نمیباشد آزمون شود . 

رویکرد 
مراقبت از جیر و نبوک و کالاهای مرتبط مراقبت و نظافت جیر و نبوک اختلال میباشد . این دو معمولاً نازک تر از چرم بوده و مقاومت کمتری دارا‌هستند . 
جیر و نبوک برای خاک آلودگی و کثیف شدن استعداد متعددی دارند، شما می توانید هر شش ماه یک توشه این کالاها را پس از خاک گیری با برس نرم، با به کار گیری از اسپری های منحصر جیر و نبوک به طور کامل محافظت فرمایید . 

1توجه فرمایید که از برسهای نرم ومخصوص برای نظافت جیر استعمال فرمائید . این برس نیز گرد گیری می کند و هم ریز گردهاواجسام جا گرفته در لابه لای پرزها را منزه می کند . 
2لکه چربی و روغن را با به کارگیری از پارچه کم آب منزه فرمائید . از شوینده هایی مانند شامپو مخصوص مبل چرمی می توانید به کارگیری فرمایید . 
3بعد از کم آب شدن، جیر را با برس به حالت نخستین برگردانید . 
4لکه خوراک و چربی را با به کارگیری از پارچه نمدار و منزه کننده منحصر چرم پاک فرمائید . 
5در حالی که محل منزه گردیده را با به کار گیری از سشوار کم آب می نمائید با برس چرم نیز آنجا را برس بزنید . 
6بعضی لکه ها با قلم پاک کن تمیز می شوند . پاک کن های منحصر جیر هم وجود دارااست . 
7بهتر است از حوله نرم برای گردگیری استفاده فرمایید . 
8جیر را به طبع در محلی دور از فروغ مستقیم آفتاب قرار دهید . 

روش 
محافظت از مبل چرمی مبل چرمی کالای معاش می‌باشد در‌صورتی‌که عالی از آن نگهداری شود،همیشه قشنگ می ماند . 
برای حفظ آن لطفا به نکات زیر دقت فرمایید: 
1هرگز مبل چرمی را در فاصله کمتر از 20 یا30 سانتی متری رادیاتور (بخاری) قرار ندهید . 
2هرگز مبل چرمی را در معرض فروغ و روشنایی بدون واسطه آفتاب قرار ندهید . 
3مبل چرمی را به طور آراسته با استعمال از یک پارچه و یا این که یک برس قابل انعطاف خاک گیری فرمایید و محل هایی نظیر نشیمن گاه، دسته مبل و پشتی آن را در رخ نیاز با دستمال نمدار تمیز کنید . 
4حداقل ماهی یکباراز مبل چرمی به وسیله جارو برقی گردگیری فرمائید . 
5هرگز از تینر و حلال های آلی و مواد شیمیایی سفید کننده و یا تمیز کننده کفش برای نظافت مبل چرمی به کار گیری نکنید . چون سبب ساز اسیب دیدن رنگ و لایه فیکس شده روی آن میگردد . 
6قبل از استعمال از هر دسته تمیز کننده ای به طبع ابتدا آن را در قسمت هایی از مبل که معمولا در معرض رویت کرد نمی باشد آزمون نمائید تا قسمت هایی که در معرض روئت کرد می‌باشد جراحت نبینند . 

چرم گیاهی چیست

به گزارش خبرنگار مهر، تا به حال درباره مسمومیت کرومی چیزی شنیده‌اید؟ کروم، فلزی سنگین و بدون بو است که می‌تواند از طریق خوراک، تنفس و تماس پوستی وارد بدن و سبب ایجاد سرطان، آماس، زخم‌های پوستی و حتی مرگ انسان شود. این آلاینده محیط زیست می‌تواند زیست‌ بوم هر اقلیمی را به‌ شدت تهدید کند و سبب آسیب‌هایی بی‌ بازگشت به طبیعت یک منطقه شود.
این آلایندگی و آسیب‌ رسانی به سلامت انسان سبب شده است، کشورهای پیشرفته دنیا استفاده از این ماده در مصارف صنعتی را به شدیدترین شکل و با سختگیرانه‌ ترین قوانین محدود و کنترل کنند.

یکی از منابع اصلی ایجاد آلودگی زیست محیطی کرومی در جهان، دباغی با استفاده از مواد کرومی است. پساب‌ کارگاه‌های دباغی چرم کرومی آن‌ چنان برای محیط زیست زیان بار و چرم‌های تولید شده با این روش چنان برای سلامت خطربارند که کشورهای پیشرفته جهان استفاده از این چرم‌ها را در محصولات چرمی خود به ‌شدت محدود و واردات این نوع از محصولات را ممنوع کرده‌اند.

در این کشورها به‌ عنوان یک راه حل جایگزین و مطمئن، به ‌جای چرم‌ های کرومی از چرم‌های گیاهی استفاده می‌شود. چرم‌های گیاهی، نه‌ تنها نسبت به چرم‌های کرومی ظاهر زیباتر و قابلیت تنفس بیش‌تری دارند، بلکه برای محیط زیست و سلامت انسان به طور کامل بی‌خطرند.

در ایران اما به‌ رغم تلاش‌ انجمن‌های حامی محیط زیست و دل ‌نگرانی‌های علاقه‌ مندان حوزه سلامت، محدودیت قانونی جدی ‌ای در خصوص استفاده از چرم‌های کرومی وضع نشده استبه این علت است که بیشتر محصولات چرمی موجود در بازار کشورمان، با استفاده از چرم‌های کرومی تهیه می‌شوند و تولیدکنندگان بسیار محدودی خود را به‌ رغم گران ‌تر بودن چرم‌های گیاهی در مقایسه با چرم‌های کرومی، مقید به استفاده از چرم‌های گیاهی در محصولات خود کرده‌اند.

بماند که از میان همین تولید کنندگان محدود نیز، بیشترشان نتوانسته‌ اند این قید را در تولید همه یا دست ‌کم بیشتر محصولات ‌شان نگاه دارند. در همین راستا، ‌سراغ یکی از این معدود تولیدکنندگان رفتیم تا از دلایل این که به‌ رغم نبود منع قانونی به استفاده از این نوع چرم در محصولاتشان روی آورده‌اند، جویا شویم.

سید جلال حسینی‌خواه، مدیرعامل مجموعه تولیدی و صادراتی مارال چرم در این باره می گوید: فرآیند تولید چرم در دنیا به دو روش عمده‌ کرومی و گیاهی انجام می‌شود که تفاوت‌های زیادی در این دو روش تولید از حیث کیفیت محصول نهایی وجود دارد.

حسینی‌ خواه در خصوص تفاوت‌ های چرم‌ های کرومی و چرم‌های گیاهی می افزاید: در روش کرومی فضای بین سلولی سطح پوست با بهره ‌گیری از مواد شیمیایی کرومی رنگ‌ دهی می‌شود. این روش از دیرباز مورد استفاده فعالان این بخش بوده، اما با توجه به مضرات این روش برای محیط زیست و انسان، کشورهای اروپایی و آمریکا از آن فاصله گرفته‌ اند و تولید چرم کرومی را ممنوع کرده‌اند.

وی ادامه می دهد: تولیدکنندگان بزرگ دنیا روش تولید چرم گیاهی یا وجیتال را جایگزین روش کرومی کرده‌اند، در حالی که ما در کشورمان هنوز برای این موضوع تصمیمی جدی و بازدارنده نگرفته‌ ایم و بخش اعظمی از تولیدکنندگان همچنان از روش شیمیایی کرومی برای تولیدات خود بهره می‌گیرند.

چرم گیاهی چیست

چرم 
گیاهی چیست؟ 
چرم به کار گیری از چرم و محصولات چرمی در عالم قدمتی دیرینه دارااست . می گویند برای پیش‌داوری درباره هر فرد کافی میباشد به کفش، کیف و کمربندش نگاهی بیندازیم . همین فرمان نشان‌دهنده منزلت والای مصنوعات چرمی به‌عنوان محصولاتی گران قیمت در فرهنگ و اجتماع بشر می باشد . 
به گزارش سرویس بازار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، برندها و شرکت‌های تولیدکننده تولیدها چرمی با آگاهی از این مقام گرانقدر سال‌هاست به ساخت تولید ها متفاوت و تبلیغ آن در جامعه می پردازند . اما از سوی دیگر هرازچندگاه، مطلبی در رسانه‌ها منتشر می‌گردد که یادآوری می‌کند در فرآیند ساخت چرم، چه‌ صدمه‌های بی‌بازگشتی به محفظه زیست وارد می شود . جالب می باشد بدانیم مملکت ایران، از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوست ناپخته و چرم جهان میباشد . اینجاست که این سوال با اهمیت در ذهن بشر نقش می‌بندد که چه استانداردهایی در رابطه با تولید چرم و تولیدها چرمی در جمهوری اسلامی ایران و عالم وجود داراست . 

چرم در عالم به دو خط مش کلی ساخت می‌شود؛ یا با استعمال از مواد کرومی، یا با به کارگیری از مواد گیاهی (وجیتال) . 

در رویکرد در آغاز (کرومی)، فضاهای بین‌سلولی سطح پوست ناپخته با به کارگیری از مواد شیمیایی کرومی رنگ‌دهی می گردد . منش به کار گیری از مواد کرومی از شیوه‌های سنتی ایجاد چرم هست و تا سال‌های اخیر، بیشتر چرم تولیدی جهان با همین خط مش ایجاد میشد . اما امروزه در اروپا و ایالات متحده نه تنها استعمال از این رویکرد ممنوع شده است، بلکه محصول ها چرمی‌ای که با چرم‌های کرومی تولیدشده‌اند، اجازه حضور در بازار این کشورها را پیدا نمی‌کنند و عمدتا برای مصرف در کشورهای عالم سوم تولید می گردند . 

کروم یک فلز سنگین می‌باشد که هم به محیط‌زیست و هم به سلامت انسان آسیب می‌رساند؛ این آسیب‌رسانی منجر شده می باشد طی سال‌های اخیر، دولت‌های کشورهای توسعه یافته تولیدکنندگان چرم و تولید ها چرمی را به استفاده از مواد گیاهی برای تولید چرم و محصولات چرمی تشویق کنند . این در حالی می‌باشد که در ایران، در خصوص آسیب‌رسانی و مضرات چرم‌های کرومی اطلاع‌رسانی صحیحی انجام نشده و قانونی نیز برای محدود کردن استعمال از این مدل چرم وجود ندارد . 

چرم‌هایی 
که به روش گیاهی ایجاد می‌شوند در مقایسه با چرم‌های کرومی مزیت‌هایی دارا‌هستند که در ادامه به آن ها اشاره می‌شود: 
زیبایی 
بیشتر 
تراز چرم‌هایی که به منش گیاهی ساخت و رنگ می‌شوند، حالت ارگانیک خویش را محافظت مینماید . رگه‌ها، خطوط و بافت پوست در چرم‌های گیاهی، شکل با اهمیت خود را از دست نمی‌دهد؛ در حالی که در رویکرد کرومی، سطح منافذ چرم حالت طبیعی خود را از دست داده و با لایه‌ای از رنگ پوشیده می‌گردد . 

همینطور در چرم‌های گیاهی، دورنگی بودن طبیعی است، اما چرم‌های کرومی دورنگ، با استعمال از پیگمنت رنگ می شوند و حالتی تصنعی و کارخانه‌ای به خویش می‌گیرند . 

دوستدار 
سلامت 
در مراحل تولید چرم‌های گیاهی از فلزهای سنگین و مواد شیمیایی سمی استعمال نمیشود و به همین ادله این گونه چرم هیچ آسیبی به پوست و بدن آدم وارد نمیکند . دیدنی می‌باشد بدانید در اکثری از کشورهای دنیا، به کارگیری از چرم‌های کرومی در پوشاک کودکان ممنوع است؛ چراکه آلرژی پوست کودکان در پیش‌روی دلایل کروم بیشتر از بزرگسالان می‌باشد . 

به کار گیری از چرم‌های گیاهی در آستر کفش، از آن‌جا که این جور از چرم، دم و بازدم زیادی دارد و منافذ آن به وسیله مواد شیمیایی پر نشده است، سبب ساز جذب عرق پا و دوری از رشد قارچ و تولید بیماری و بوی بد در پا می‌شود . 

تولیدکنندگان معتبر کفش به این ادله که چرم‌های کرومی پا را خفه می‌کند و قابلیت و امکان تنفس را از پا می‌گیرد، از این نوع چرم در تولید کفش استفاده نمی کنند .