وی ادامه داد: طبق توافق طومار منعقده، قرار است با راه اندازی مرکز پباده سازی و ایجاد کفش ایرانی در تبریز، تعداد ۳۰ نفر از استادان و تولیدکنندگان فن ای کفش از سرزمین ایتالیا مراحل تدریس و انتقال علم روز جهان در این صنعت را به تولیدکنندگان و فعالان کفش در کشورایران فراگیری دهند .
جباریان فام، منفعت مندی از دستگاه های برش دیجیتالی را از مزیت های دوچندان حساس راس طراحی و ساخت کفش اهل ایران در تبریز بیان و اظهار کرد: چنانچه وزارت صنعت، معدن و تجارت در روش اندازی این راءس مساعدت های اضطراری را انجام دهد، ظرف حداکثر پنج تا شش ماه آن را فعال می کنیم .
به گفته وی، همگی مواد اول موضوع نیاز در مرکز خاطره گردیده توسط اتحادیه کفاشان تبریز تامین خواهد شد و در این رابطه هیچ مشکلی وجود ندارد .
جباریان فام ابراز امیدواری کرد با شیوه اندازی و عمل راءس طراحی و ایجاد کفش ایرانی در تبریز، این جنس و کالای صنعتی و هنری مملکت در حوزه های متفاوت طراحی، ساخت و ابداع و مد با دگرگونی های مهم مواجه شده و بازار از دست رفته داخلی و فرنگی احیا شود .
در همین ارتباط تماس مکرر خبرنگار ایرنا با مسئولان کارها صنفی و بازرگانی اداره صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی جهت پیگیری مسائل و درج ایده ها آنها بی فیض بود .
به گزارش ایرنا، کفش تبریز که به استدلال مرغوبیت و ظاهر قشنگ آوازه جهانی دارد، قدمتی بالای پنج هزار سال دارد و اول کفش چرم مورخ انسان با قدمت پنج هزار و ۵۰۰ سال هم هم اکنون در موزه کفش شهرداری تبریز مراقبت می شود که در روستای بیرق از توابع شهر باسمنج در نزدیکی تبریز دوخته شده می باشد .
هم هم اکنون ۹۰ درصد کفش دست دوز و ۶۰ درصد کفش مدرن کشور ایران در قالب دو هزار و ۴۰۰ واحد تولیدی در تبریز دوخته و به بازارهای داخلی و فرنگی عرضه می شود .
صادرات این کالای اهل ایران در سال حدود چهار میلیون دلار است .
طی سال های اخیر ۳۰ درصد از واحدهای تولیدی کفش در تبریز تعطیل شده و روز به روز بر این آمار افزوده می شود که در شرای مسئولان نسبت به حمایت و ارایه تسهیلات مناسب در این بخش مبادرت نکنند، آتی صنعت کفش تبریز نامشخص خواهد بود .
قاچاق مال در حوزه کفش و واردات بی راه از کشورهای خارجی یکی از عارضه ها حساس و اساسی رکود قاضی بر صنعت کفش تبریز می باشد که به ادله واردات بی رویه در این حوزه، روز جاری شاهدیم که کفش های ترکیه و چین جای کفش تبریز را در بازار کشور ایران گرفته می باشد .
نبود
تنوع در تولیدها داخلی، فرسودگی خودرو آلات، نبود شرکت های تخصصی در دستور واردات و صادرات و کمبود برندسازی برای کفش کشورایران و تبریز از عارضه ها و عامل ها ساکن شدن در صنعت کفش تبریز است که برای برون رفت از این وضعیت نابسامان، اتخاذ تصمیمات اثر گذار از سوی مسئولان اجرایی دوچندان حتمی و اجتناب ناپذیر می باشد
حمید ناجی ظهر روز جاری در نشست خبری تخصصی صنعت چرم، کیف و کفش که با رویه معرفی ظرفیتها، تقویت بازاریابی و صادرات در سالن جلسات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار کرد: در بازار با سه دسته افراد مواجه هستیم، یک کسی که فروشنده است،خریدار و افرادی که حضور دارا هستند در بازار اما حضورشان ملموس نمیباشد .
او با اشاره به این که بازارهای همسایه را به علت کمبود کیفیت نمی توان به دست گرفت، ادامه داد: امروز بخش اعظم تلاشها و بازارها معطوف به محصولاتی هست که با تراز کیفیت بالا ایجاد میشود .
مدیر کمیسیون آموزش کفاشان مشهد مقدس اضافه کرد: نیروی انسانی نیاز به آموزش، هدف دیوانه مثبت و قانونپذیری داراست .
ناجی
با اشاره به اینکه تولیدکننده با قوانین آشنا نیست، اشاره کرد: ۹۵ درصد کفش مردانه، ۷۰ تا ۸۰ درصد کفش کودک، بچهگانه و نوجوان،۱۰۰ درصد کفش اداری، نظامی و سازمانی و ۳۰ تا ۴۰ درصد کفش ورزشی جان دار در بازار خارجی است